Wednesday 14 November 2012

300 pieces polkadot....

Assalamualaikum semua dan Salam Maal Hijrah..

Sempena cuti panjang ni pasti semua sudah sedia maklum , mesti meriah dengan kenduri kendara khususnya walimatul urus. Ye tak.? Satu lagi kenduri yang mendapat tempat istimewa sempena cuti panjang ni sudah pastilah kenduri majlis berkhatan..... Seriau bebudak dibuatnya...

Tempahan ini saya terima dari adik Akma di UTAR. Terima kasih ye dik. Polkadot ini untuk dimakan semasa kenduri pernikahan adiknya Sabtu nanti. Tahniah buat adik kepada adik Akma tu... Ini hasilnya...


Cumanya untul polkadot kali ini, ada sedikit masalah yang saya hadapi. Bancuhan pertama ianya kembang dan gebu cantik jer... dibuat dalam 9.00 pagi.  Tapi bancuhan kedua, ketiga dan keempat, dia tidak menjadi gebu seperti biasa dan berlubang-lubang seperti ada rongga angin. Saya dah cuba  cucuk-cucuk dengan lidi untuk membuang angin tersebut tetapi masih tiada hasil.... sedikit upset  sebenarnya... bancuhan ke2, ke3 dan ke4 dibuat time tengahari dan cuaca panas......

Bancuhan kelima dibuat petang dan time hujan.... dan Alhamdulillah ianya gebu semula....

Jadi banyak persoalan berkitar di minda saya. Resepi yang sama, teknik yang sama namun hasil yang berbeza.... Adakah faktor cuaca memainkan peranan? Semuanya belum terjawab dan masih dalam RND lagi....

Justeru besarlah harapan saya khususnya kepada blogger yang involve dalam arena polkadot ini, sudi-sudikanlah berkongsi pengalaman dan tips semoga  permasalahan ini menemui jalan penyelesaiannya.Sharing is caring and most importantly.... BARAKAT dan RAHMAT ALLAH menjadi milik anda InsyaALLAH. Saya open untuk diskusi.... Syukran.

DAlam masa yang sama saya akan cari jalan melalui RnD saya tentang sebab musababnya... dan akan saya kongsikan InsyaAllah.

Dan untuk Akma, salam kemaafan atas ketidaksempurnaan polkadot anda. Akak dah buat yang terbaik....

No comments: