Sunday 21 October 2012

My tiramisu

abaikan saja rupanya tu... buat dalam keadaan kelam kabut.... 
 Dah lama saya cuba membuat kek tiramisu ni.  First and second trial were out.... kek sponge yang tidak menjadi. Bancuhan betul dan memang ikut resepi. Tetapi saya rasa masalahnya adalah oven saya. Susah betul nak set kan the exact temperature sehinggalah saya terpaksa menelefon technician terbabit untuk membaik pulih oven saya tu.

Percubaan ketiga ini adalah percubaan selepas oven diganti dengan rod baru. Jeng..jeng..jeng.... Alhamdulillah ianya menjadi. Cuma kena pandai sedikit bermain dengan suhu oven tu. :)

Kali ini saya ikut resepi kek span  kak aza. Thanks kak untuk perkongsian resepi tu. Cuma untuk krim, saya buat rujukan kepada beberapa resepi lain... dan inilah hasilnya. "sedap..." itu komen pertama yang terpacul keluar dari bibir suami saya.... Yes! akhirnya!

Dan saya bekalkan kek ini untuk beberapa orang kenalan.... dan ini komen dari Juliana Abu Bakar , UTAR:-
 
"....Lupa nak gtau..gila sdp kek tiramisu td. tunggu gaji ni nak order ye :)"

Alhamdulillah....... so kawan-kawan kena sabar dan jgn putus semangat je dalam memasak ni.....

No comments: